mandag 31. mai 2010

Müslibrød



Av og til har man ikke tid til å ha en blogg. Særlig ikke når sola skinner og man finner de første hestehovene og praktisk talt går på skyer på grunn av det. Det store treet utenfor vinduet har sprunget ut med frodige, grønne blader, det blir nesten ikke mørkt om natten og jeg elsker hvert minutt av det.

Til tross for at jeg leser til eksamener og det ikke skjer så mye spennende, synes jeg ikke det gjør så mye. Særlig ikke når kjæresten min i dag kom hjem med rosa salt (fra Himalaya, stod det på boksen!) som kjentes ut som små diamanter mellom fingrene. Han vet hva jeg liker.


En annen ting jeg liker, er müslibrødet fra Godt Brød. Jeg trodde ikke jeg skulle like å spise brød med rosiner, har egentlig aldri vært noe fan av rosiner. Men sammen med valnøtter, gresskarfrø og rugmel er jeg solgt! Men det koster 43 kr, så jeg brukte min favorittoppskrift på grovbrød og tilpasset den til å holde på litt ekstra frukt og nøtter. Resultatet?

Et saftig, ikke-kompakt brød med den henrivende smaken av rug og små perfekte biter av rosin, tørket aprikos og ristede valnøtter. Perfekt med gulost, brunost, eller min favoritt (som kommer til å gjøre meg feit en vakker dag): ristet med usaltet meierismør og honning. Perfekt for de lange lesedagene med en kopp kaffe over fysikkboken, eller på i solsteiken på balkongen med skivede jordbær på. Ikke trenger du kna det heller. Klar, ferdig, bak!

Müslibrød

5 dl ekstra lett melk
6 dl lunkent vann
1 pakke tørrgjær
1 ss salt

2 dl havregryn eller müsliblanding av ulike typer korn/gryn
1 dl rosiner
0,5 dl tørkede aprikoser, hakket
2 dl valnøtter
0,5 dl gresskarfrø

(Som du ser er det til sammen 6 dl med müsli-aktige ingredienser. Kombinasjonen velger du helt fritt)

1 kg grovbakstmel eller en blanding av ulike meltyper. (I brødet på bildet: 500 gram rugmel, 200 gram speltmel og 300 gram glutenrikt hvetemel (pizzamel))

Fremgangsmåte:
Rist valnøtter og gresskarfrø i middels varm panne i 5 minutter eller til de blir sprø (smak!). Avkjøl. Hakk valnøttene. Bland gjær i væsken i en stor bakebolle (helst en med lokk) og ha i de øvrige ingrediensene. Rør fort sammen og sett til heving til doblet størrelse (1-2 timer).

Digresjon: JA, det skal en hel spiseskje finkornet salt i. Det høres mye ut, men jeg prøvde med mindre de første gangene (stolte ikke på oppskriften) og det ble ikke bra. Saltet er der for å gi struktur, og brødet blir kompakt og synker sammen dersom det ikke er nok i.

Når brødet er hevet, fordel den våte og klissete deigen i to godt smurte former (bruk formfett). Dekk med oljet plastfolie eller kjøkkenhåndkle og hev til brødene har vokst til nesten dobbel størrelse igjen (30 min-1 time, avhengig av temperaturen på kjøkkenet ditt). Sett på nederste rille i en 200 graders ovn. Sjekk brødene etter en time ved å stikke en skarp kniv e.l nedi brødet. Mine trenger ofte ti minutter til.

Ta brødene ut av formene og avkjøl på rist. Skjær i skiver og frys ned hvis du ikke spiser så mye brød!

Kan nytes for eksempel sånn her:

4 kommentarer:

  1. Mmm. jeg blir ganske fristet av din mat jeg også!
    Skal jammen bake meg et sånt muslibrød. Hva slags rug bruker du? Sammalt grov/fin eller siktet?

    Og tortillaene! Jeg har bare prøvd å bake tortilla etter en oppskrift med egg, den var som en pannekakerøre med vann istedenfor melk, og smakte sånn også... Nå skal det bli andre boller!

    SvarSlett
  2. Det kommer an på. Jeg har ikke prøvd å bake det med kun sammalt grov rug. Hvis jeg skal bruke bare rug, bruker jeg sammalt fin. Hvis jeg skal bruke sammalt grov, bruker jeg ofte en 50-50 blanding av sammalt grov hvete og sammalt grov rug.

    SvarSlett
  3. Jeg skal hilse så mye fra Åshild på jobben og si tusen takk for godt brød. Har skrevet ut oppskriften til henne nå og hun ble kjempeglad. (:

    SvarSlett