fredag 26. februar 2010

Barndomsminne: Arme riddere

Å sitte ved kjøkkenbordet og se mamma lage arme riddere til meg og søsknene mine er et av mine tidligste matminner. Mamma pleide å servere de nystekte ridderne med sitt hjemmelagde jordbærsyltetøy, og vi pleide å drikke melk til.

Her forleden husket jeg plutselig denne retten, og jeg lurte på om jeg fremdeles likte den. Jeg kunne huske hovedingrediensene, la til det jeg følte for og stekte et Granny Smith-eple i skiver med kanel og brunt sukker på siden. Med en gang jeg hadde lagt den noe brente ridderen på tallerknen min begynte jeg å spise den med gaffel. Marina And The Diamonds – Mowgli’s Road begynte på p3, for radioen stod på i vinduskarmen, og jeg begynte å danse rundt på kjøkkenet mens jeg spiste min første arme ridder på kanskje ti år. Jeg var i den kulinariske og nostalgiske himmelen! Og ikke minst, for en verdig måte å bruke en tørr brødskive på!



Arm ridder med eple

1 porsjon

1 skive tørt brød - Man kan bruke ferskt brød også, men det vil ikke trekke til seg like mye væske
1 egg
1 skvett fløte (3 ss)
1 ts vaniljesukker
1/2 ts sukker
1/4 ts kanel (et lite dryss)

Valgfritt, men anbefales:
Revet sitronskall fra 1/4 sitron

Til eplet:
1 Granny Smith-eple, uskrelt, skjært i tynne skiver
1 ss brunt sukker
1/2 ts kanel

Smør til steking

Visp sammen egg, fløte, vaniljesukker, sukker og kanel i en liten bolle med en gaffel. Bollen må være slik at det går an å legge en brødskive i bunnen! Legg brødskiven i og vend den noen ganger i blandingen så den blir gjennomvåt. La den ligge i blandingen mens du lager eplene.



Smelt litt smør i en stekepanne, ha i eplene på medium-høy varme, dryss sukker og kanel over og stek et par minutter til eplene blir myke. Ha eplene over på tallerknen du skal spise av.

Smelt litt til smør i panna, sørg for at den er skikkelig varm. Legg den eggete brødskiva oppi og skru ned varmen til medium. Stek ca 2 minutter på hver side. Det viktige er at egget skal stivne helt.

Legg brødskiva på tallerknen med eplene og spis med gaffel umiddelbart. Vil du være fancy, sikt melis over! Drikk melk eller te til. Lukk øynene og skru på radioen.

1 kommentar:

  1. Åhh, arme riddere er såå godt:)
    Men jeg har aldri prøvd ut denne versjonen før, skal absolultt prøves ut:)

    SvarSlett