onsdag 14. april 2010

Faen så god potetsalat

Plutselig var det sommer i Trondheim!

Hvorfor skal man godta at potetsalat betyr terninger av overkokte poteter som bader i noe grynete og hvitt (rømme?) med små, triste biter av purreløk? Jeg har aldri vært noen fan. I dag da jeg var på butikken fikk jeg det over meg at jeg skulle lage en potetsalat med det jeg synes skal være oppi, og fy søder, det ble så godt.

Jeg fikk god hjelp av det at jeg nylig fikk min aller første lønn fra deltidsjobben min, noe som førte til at jeg kjøpte “luksusvarer” som franske Amandinepoteter (39,90,-!) og radicchio, kanskje verdens fineste LILLA salat. Jeg hadde også nylig kjøpt meg en mandolin fra Microplane, som gjør at jeg, med mine manglende knivferdigheter, kunne skjære radicchioen og sellerien papirtynt.

Resultatet ble en potetsalat med nydelige farger og snerten smak. Jeg er så fornøyd! Det er en sånn perfekt potetsalat som får deg i sommerstemning. Den er aller best hvis man lager alt klart og tilsetter de nykokte potetene slik at de varmer opp salaten, for så å gafle det i seg til grillet kjøtt. Men den dødsgod kald også. Generelt dødsgod.

Perfekt potetsalat

10 amandinepoteter
1 hvitløksfedd
2 selleristenger
½ hode radicchio
1 liten håndfull timian
1 håndfull smuldret fetaost

Dressing:
½ -1 ts dijonsennep
Saften av ½ sitron
1 ss ris-eddik
2 ss gresk yoghurt
3 ss god olivenolje

Smak til med maldonsalt og nykvernet pepper


Skjær de største potetene i to og kok i saltet vann i 15-18 minutter. Når halvparten av koketiden er ferdig, tilsett et skrellet, helt hvitløksfedd til vannet. Mens det koker, finn frem en stor bolle og kombiner dressing-ingrediensene. Visp godt. Skjær radicchioen og sellerien papirtynt med mandolin, og tilsett i bollen der dressingen ligger og venter.

Stripp timiankvistene for bladene, og tilsett bladene i salatbollen sammen med smuldret fetaost. Jeg pleier å kjøpe en blokk fetaost og skrape det med gaffel direkte i salatbollen (eller på pizzaen!) til jeg synes det ser “nok” ut.

Når potetene er ferdige, hell av vannet og skjær de i to eller i tre. Press hvitløksfeddet i en hvitløkspresse i salaten, tilsett potetene og bland forsiktig. Smak! Kvern over litt pepper og dryss eventuelt litt maldonsalt over. På grunn av syrligheten fra sitronen og eddiken og saltheten fra dijonsennepen og fetaosten, er det viktig å ikke overdrive saltingen.

Jeg har vært litt uinspirert i det siste, men OH LORD, dette er matlykke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar