onsdag 24. februar 2010

Linseburgere

Lentilles blondes

Dette er en oppskrift jeg egentlig er ganske stolt av, fordi det er en av de få oppskriftene jeg våger å ta æren for selv. Det har krevd mye prøving og feiling, og resultatet er ganske spektakulært. Linser er noe man burde spise mer av, men kokt i saltet vann og servert ved siden av kjøtt synes jeg de smaker grums! Med litt urter, krydder og sitronsaft smaker de derimot nydelig. En av hovedsmakene kommer fra Tandoori Masala/Garam Masala. Krydderet fåes på innvandrerbutikk og er en fantastisk (og billig) investering! Det lager en deilig indisk smak på alt mulig. Disse linseburgerne er kjempegode, faktisk så gode at de uten tvil kan ta kjøttets plass. Kjæresten min syntes kjøtt var en nødvendighet på middagstallerkenen før han smakte disse, og nå etterspør han linseburgere i lange baner! Du kan sikkert bruke all slags linser her, jeg pleier å bruke røde linser. De er utrolig billige på innvandrerbutikker. I dag har jeg brukt hvite linser, lentilles blondes.



Rett før servering skjærer man en sitron i to og presser saften fra den ene halvdelen over de varme burgerne. Dette er valgfritt, og man kan bruke sitronkonsentrat fra flaske, men.. Sukk.. Jeg elsker sitron. Den syrlige, parfymerte smaken er den perfekte balansen til de ellers jordaktige linsene. Når man klemmer på sitronen med hånda fylles rommet med den magiske lukten av oljen fra sitronskallet. Hvis du fortsetter å lese bloggen vil du forhåpentligvis skjønne hvorfor du alltid burde ha en sitron i kjøleskapet.



Linseburgere

16 burgere

200 gram linser
1 buljongterning (gjerne kylling)
3 hvitløksfedd, skrellede

2 ts Tandoori Masala eller Garam Masala krydderblanding
3 egg
3 ss griljermel
salt etter smak

Valgfritt, men anbefales:
1 håndfull frisk koriander
1/2 sitron

1. Skyll linsene og plukk vekk de som er skrukkete og sorte. Ha linser, skrellede hvitløksfedd og buljongterning i ei gryte. Forresten er det lettere å skrelle hvitløksfeddene hvis man legger den flate siden av en kniv over feddet og legger vekt på kniven slik at feddet knuses litt. Hell over vann så det dekker linsene og litt til. Kok opp, og kok på lav varme til linsene er møre. Det varierer veldig med linsetypen, men gå ut i fra 20 min.


Hvitløk pleier jeg å ha i en glassbolle i kjøleskapet. Det papiraktige skallet er vakkert, men ganske irriterende når det forviller seg overalt på kjøkkenet. Jeg pleier også å skrelle feddene over denne bollen.

2. Hell av vannet og mos linser + hvitløk til det får konsistens som grynete potetmos. La det være noen hele linser igjen. Tilsett så Tandoori Masala eller Garam Masala-krydder. Bland godt og smak til med salt. Tilsett piskede egg og griljermel. Eggene er faktisk valgfrie, men det er nær sagt umulig å lage en sammenhengende burger uten. Eggene stivner burgerne når de stekes, også gir de jo noen ekstra proteiner. Nå er blandingen litt klissete og rennende, derfor skal den stå i kjøleskapet i 30 minutter. Det er kjedelig å vente, men det er ganske viktig! På denne tiden vil blandingen bli fastere fordi griljermelet trekker til seg fuktighet og sveller opp. Igjen: vanskelig å lage sammenhengende burgere uten.

3. Klipp korianderen over linseblandingen og bland sammen. Varm olje i en steikepanne og ta linsemiks i en spiseskje. Slipp det over panna og press litt ned med skjeen. Det er ikke så farlig hva slags form de har! Steik de på middels-høy varme i 3-4 min på en ene siden, la de bli litt faste før du snur de forsiktig. Hvis man er uforsiktig detter de fra hverandre. Grunnen til at vi steiker de i det hele tatt er fordi det er godt med steikeskorpe, så det er viktig at pannen er varm. Derfor er det viktig at du ikke har for mange i panna på en gang! I min største steikepanne har jeg ca. 6 burgere om gangen.

Skummet er et tegn på at fuktigheten kommer ut av burgerne. De har en del fuktighet, så det er viktig å holde høy varme så de ikke blir våte og kjipe.


4. Når alle er stekt, kan man fylle opp steikepanna for å varme alle gjennom. Press saften fra en halv sitron over og server med dampede eller wokede grønnsaker. Eller pomfri og ketchup, det er godt, altså!

Et (unødvendig) bilde av hvitløksskall, fordi det er så fint.

Burgerne kan fryses, så hvis det bare er du som skal spise kan du lage denne porsjonen og vips har du fire middager!

2 kommentarer:

  1. dette hørtes spennendes ut, har aldri prøvd linser i mat før, men har tenkt jeg skulle prøve det ut, så denne oppskriften skal jeg prøve ut:)

    SvarSlett
  2. Kult! Fortell hvordan det gikk:)

    SvarSlett